Öreg biztberek alkonya 'Szabolcs felé
Öreg biztberek alkonya 'Szabolcs felé

A Budapest-Pusztaszabolcs vasútvonal EU-s átépítése miatt a régi, fényjelzős Siemens-Halske SH-FM2525 típusú biztosítóberendezéseknek is bealkonyult. 2019 nyarán Érd és Százhalombatta berendezése már le volt szerelve, ideiglenes D55 volt, Hároson és Nagytétény-diósdon már az új, elektronikus berendezés üzemelt. Pusztaszabolcs SH-ja utolsó heteit élte, és Iváncsa berendezésének lecseréléses sem tűnt már annyira messzinek. (Ercsi berendezése még marad, ...

Brnoban jártam
Brnoban jártam

dscf8266.jpg

2019: új év, újabb kalandok! Még a menetrendet nézegetve szútram ki Brnót, mint a prágai vonalnak azon állomását, amit még meg lehet járni Vácról értelmesen egy nap alatt. Nem sok mindent tudtam erről a városról, amikor ezt kitaláltam, de mégis akadt már hamar jelentkező útitársnak.
Hajnal 5:50, Vác-Alsóváros. Első vonatommal csak egy megállót mentem, Vác állomásig, ahol felszálltam a Prágába tartó Metropolitan EC-re. Ekkor még sötét volt - csak ...

Hazai pálya
Hazai pálya

Ikarus különjáratokat szervező csoportunk 2019 február 23.-i túrájának alanyául egy siófoki helyközi kivitelű Ikarus 415-öst, GHB-061-et választotta. Bár helyközi kivitelű a kocsi, évekig volt a helyi flotta oszlopos tagja, miután a két E94-est a város eladta. Így mind helyi, mind helyközi vonalakon autentikus volt a kocsi jelenléte. Mivel jól ismerem Siófok környékének látnivalóit, így én szerveztem meg a fotómegállásokat.

Azt hiszem, ilyen könnyen nem ...

Motorvonat-kánaán Csehszlovákiában
Motorvonat-kánaán Csehszlovákiában

Színes vonat
Filep Zolival ismét külföld felé vettük az irányt: ezúttal a cseh-szlovák határ környékét jártuk be. Útitervünk lényege az volt, hogy a prágai vonattal kimegyünk Brnoig, majd különböző mellékvonalakon - közben egy kis hurkot is megtéve - csorgunk vissza Érsekújvárig. Zoli már Pesten felszállt a hajnali első Metropolra, én csak Vácon csatlakoztam hozzá. A termes kocsiban, ahová a helyjegyünk szólt, elég hűvös volt, így átköltöztünk egy fülkés ...

Wolsztyni gőzöskaland 2. rész
Wolsztyni gőzöskaland 2. rész

Szombaton a gőzös nem Leszno felé, hanem a jóval hosszabb poznani vonalon jár. Még sötétben indult a reggeli járat, kevés utassal. A vonalon mindenhol EU-konform magasperonok állnak, melyek érdekes kontrasztot képeznek az alakjelzős, mechanikus biztosítóberendezésekkel és az ódon állomásépületekkel.

DSCF7956 (Copy)

A vonal legnagyobb állomása Grodisk Wielkopolski, mely egykor elágazó állomás volt. A kiágazó mellékvonal manapság hajtánypályaként üzemel. Útközben ...

Wolsztyni tapasztalat 1. rész
Wolsztyni tapasztalat 1. rész

DSCF7646aa (Copy)

A Rákospalota-Újpesten végzett vágányzár miatt vonatunk a Nyugatiból indult, a négyen szálltunk fel a Metropol EN Lengyelország felé menő közvetlen kocsijára, majd további egy utas, Vekker András csatlakozott hozzánk Vácon. Reggel Wroclawban szálltunk le a több vágányt átívelő csarnokban, a felújított utascsarnokban beszereztük a továbbutazáshoz szükséges jegyeket, majd szétnéztünk az állomás környékén, ahol meglepődve tapasztaltuk, hogy hat óra ...

Zöldalmás ládával a Mura-vidéken
Zöldalmás ládával a Mura-vidéken

A képen a következők lehetnek: vonat, égbolt, növény és túra/szabadtéri
A Mura-vidékről és az ott élő magyarokról még gyerekkoromban hallottam először, amikor nagypapám „világvevős“ régi rádióján befogtuk a muraszombati magyar adót. Most már második évben volt lehetőségem személyesem is ellátogatni erre a szép környékre. Alapvetően kocsival mozogtunk, de adódott lehetőség egy kis vonatozásra is. Szüleimmel kocsival jutottam el Dobronakig (Dobrovnik, nem Dubrovnik!! ). Itt megnéztem a templomot és a kultúrházat, majd a ...

Bánáti megatúra 3. nap
Bánáti megatúra 3. nap

A harmadik napra a Perjámos környéki mellékvonalakat és az Arad–Gyorok villamost terveztük be, de mivel a temesvári villamosozás az első nap elmaradt, inkább azt pótoltuk be, Aradot meg majd máskor látogatjuk meg újra. A hosszú aninai nap után kicsit tovább aludtunk, csak reggel 8 után hagytuk el a szállást. Kimentünk a közeli villamosmegállóba, ahol az eléggé külvárosias 7-es viszonylat jár.

DSCF8358

Ez a vonal a várost délről kerüli meg, majd a belvároson át ...

Bánáti megatúra 2. nap
Bánáti megatúra 2. nap

DSCF7922

Filep Zoltán írása

Reggel a fél nyolcas vonattal indultunk Timisoara Sud-ről. Az előző nap kihaltnak tűnő állomáson sokan várakoztak, az egy egységes motorvonat teljesen megtelt. Bár a pálya jó, gyorsan mentünk, valahogy mégis összeszedtünk tíz perc késést, ezért kicsit tartottunk tőle, hogy lekéssük a csatlakozást, de több átszálló is volt, így megvártak minket is.

DSCF7716

A képen a következők lehetnek: égbolt, fa és túra/szabadtéri

Berzovia/Zsidovin - Oravicabánya vonalon a magánvasutas átvétel, ...

Bánáti megatúra 1. nap
Bánáti megatúra 1. nap

undefined

Zolival egy igen nagyszabású, háromnapos romániai túrába vágtuk fejszénket, melynek fő programpontja az Oravica–Anina vasútvonal meglátogatása volt, de beterveztünk temesvári villamosozást, helyközi trolizást (!), utazást a 70–80 éves kis Malaxa motorkocsikkal, valamint az utolsó napra a múltkori siklás miatt kimaradt arad–gyoroki villamosvonalat és néhány Regiotransos vicinálist.
Csütörtök este találkoztunk a Keletiben, és felszálltunk a szinte ...

Felvidéki vonalnyitós túra
Felvidéki vonalnyitós túra

2019. január elsején újraindult a forgalom a 2000-es évek közepén bezárt Ipolyság–Zólyom vasútvonalon. Elég sok járat van naponta, de csak hétköznapokon. Mivel március 15-e Szlovákiában munkanap, így ez megfelelő időpont volt a vonal beutazására. Zolival, és az ő barátjával indultunk útnak a hajnali első Metropollal. A hosszú hétvégét sokan kihasználták egy kis prágai (vagy pozsonyi, brünni) kirándulásra, így a vonat zsúfolásig tele volt. Szobig sem ...

Hegyek között, völgyek között zakatol a vonat
Hegyek között, völgyek között zakatol a vonat

Felsőstubnya

Újabban Vácon lakom, és annak van egy olyan helyzeti előnye, hogy nagyon jó a közlekedés Szlovákia felé a kétóránként közlekedő prágai vonatoknak köszönhetően. Ezt kihasználva jártam már egész napos pozsonyi túrán, de Brnoban és Bécsben is Pozsony felé. Most a Zólyom feletti hegyi vonalakat vettem célba. Hajnal 6 előtt már az alsóvárosi megállóban voltam, de első vonatommal csak egy megállót utaztam, majd Vác állomáson a reggeli friss péksüti ...

Talán eltűnik hirtelen?!
Talán eltűnik hirtelen?!

DSCF7848

Hajdúszoboszlói tartózkodásom másik vonatos túrája Románia nyugati vidékeire vezetett. Még a 2010-es nagyváradi túrámon figyeltem fel a Székelyhíd–Sarmaság vonalra, és azóta szerettem volna oda eljutni. Margittától nyugat felé már csak 3 pár vonat jár, de szerencsére a délutáni vonatnak jó csatlakozása volt Nagykároly felől, így meg tudtam valósítani ezt a tervemet.

Reggel a Hajdúszoboszlóról 7:50-kor induló buszt nem értem el, de semmi baj, mert ...

Ojjektum túra 2.0
Ojjektum túra 2.0

undefined
Még 2009 decemberében, a második vonalbezárás előtt jártunk egyik barátommal Debrecen környékén, hogy a megszűnésre ítélt vasútvonalakat beutazzuk. Egyik legemlékezetesebb vonatozásom volt ez a kocsordi atombunkerről elnevezett „Ojjektum túra” . A zajtai és csengeri vonalat szerencsére közben újra megnyitották, de az újabb megszűnés réme folyamatosan lebeg felettük. Mivel idén a karácsonyt Hajdúszoboszlón töltöttük, lehetőségem adódott egy kis ...

Abszurd aradi túra
Abszurd aradi túra

Arad-Vest

Még valamikor a 2000-es évek közepén Barta Endre (trains.hu) fedezte fel a Bánátban található mellékvonal-hálózatot, ahol még a 40-es években gyártott Malaxa motorkocsik, és a francia mellékvonalakról használtan beszerzett Karavellák járnak. Megtetszett nekem ez a környék, és ennek hatására még 2010-ben csináltam egy „bánáti túlélőtúrát“ a Lovrin környéki vicinális-hálózaton. De ennek folytatása nem volt. 2018-ban Filep Zoltán -részben az én ...

A legtükébb buszok
A legtükébb buszok

Meglátogattam Pécset, ahol a legtükébb buszok járnak. Ugyanis itt a helyi buszszolgáltatót Tüke Busznak hívják. Ez nekem, nem pécsinek elég érdekesen hangzott, de aztán utánanéztem: a "tüke" az a helyi nyelvjárásban tősgyökeres, lokálpatrióta pécsi lakost jelent.  A kifejezés még azokból az időkből ered, amikor minden valamire való pécsi polgárnak volt szőlőbirtoka a Mecsek oldalában.

Utamat a Budai állomásnál, más néven a Budai Vámnál kezdtem. Az ...

Tatai buszozás
Tatai buszozás

A vizsgák után gondoltam egyet, és elindultam Tatára, hogy kipróbáljam a helyi járatokat.

Piliscsabáról indultam a Budapest-Komárom járat Volánbuszos  Econelljével . Ezzel Almásfüzitőig utaztam. Innen a zseniális CLX-490-essel mentem Tatára. Ráncajtó, műbőrülés, királyság.

...de én inkább ezt választottam.

Ráncajtó, műbőr ülés.

Itt megvettem a helyijáratra a napi jegyet, érdekes, hogy rá van nyomtatva nyomdailag, hogy 2015-ös, mégis Vértes Volános, és át van pecsételve KNyKK-ra.

  DSCF1068

Helyi ...

A kendergyárban mindig jó a hangulat...
A kendergyárban mindig jó a hangulat...

Idén augusztus 20-án immár negyedszer indultam útnak Szegvár felé. Ugyanis évente csak egyszer, a falunapokkor közlekedik hazánk egyik legérdekesebb kisvasútja, mely egykor egy kenderkikészítő üzem belső szállításait szolgálta, ma pedig vidám utasok döcöghetnek rajta. A kendergyár még az 1940-es években épült, a belső szállítást és a közeli MÁV-állomásra való kihordást szamarakkal vontatott kisvasúttal oldották meg, mely a nagyvasúti pályát egy ...

A Dél-alföld három arca - 3. rész: Jövő és múlt találkozása Szegeden
A Dél-alföld három arca - 3. rész: Jövő és múlt találkozása Szegeden

undefined

Háromnapos túrám utolsó napjára Szeged helyi közlekedését céloztam meg. Tudom, hogy helyi közlekedéses túrát általában hétköznapra érdemes időzíteni a sűrűbb menetrend miatt, de jelen esetben csábítóan hangzott a vasárnaponként menetrend szerinti forgalmat teljesítő nosztalgia járművek ígérete. Már rég jártam Szegeden, még akkor, amikor a Bengáli villamosok utolsó napjaikat töltötték forgalomban a pályaépítés miatt elvágott 3-as és 4-es ...

A Dél-Alföld három arca – 2. rész: Csempészekkel Szabadkára
A Dél-Alföld három arca – 2. rész: Csempészekkel Szabadkára

undefined

A majdnem végigbeszélgetett éjszaka után némileg kómásan ébredtünk fel reggel, de hát menni kellett, mert a vonat nem vár ránk! Siettünk az állomásra, végül néhány perccel előbb kiértünk, így kényelmesen tudtuk megvenni a jegyet. Közben megjött a Szeged felől érkező Usgyi, majd hamarosan a miénk is, melyre felszálltunk, és már hasítottunk is Szeged felé. Rókuson elég sokat álltunk, meg a rendezőpályaudvarnál is, de ez nem veszélyeztetet a ...

A Dél-alföld három arca - 1. rész: Mellékvonalakon
A Dél-alföld három arca - 1. rész: Mellékvonalakon

Vonatom

 

Már régóta akartam egy hosszabb dél-alföldi vonatozásra menni, és adódott az a lehetőség, hogy egy ismerős lánynál aludjak Hódmezővásárhelyen. Kaptam az alkalmon, és egy augusztus eleji pénteken útnak indultam. Korán keltem, hogy a reggel hat órakor induló buszt elérjem a piliscsabai buszmegállóban. Mostanában a vonatpótló buszok annyira lassúak és ritkák, hogy többször ráfanyalodtam a kényelmetlen és zsúfolt Volánbuszra. Most is még épp egy ...

Négyzetesen a világ
Négyzetesen a világ

Ljubityel-2 fényképező, Fortepan-100 rollfilm, Onlinefoto labor

Anyukám munkahelyének egy eldugott szegletében mosolygott rám ez az öreg fényképező. Mivel csak kallódott (senkinek sem kellett), elhoztam. Otthon sajnos kiderült, hogy rossz a zárja. De szerencsére találtam 990 (!!) forintért egy másikat, aminek tökéletes volt a mechanikája, csak a hátulja volt megrepedve....

A fényes műbőr tokon a jelvény azt hírdeti hogy a Leningrádi Optikai Művekben (LOMO) ...

SMENA-8M, a retró fényképező
SMENA-8M, a retró fényképező

Legújabb érdeklődési köröm a filmre való fényképezés. Ehhez legfontosabb eszközöm egyelőre a nagypapám szekrényében talált SMENA-8M fényképezőgép. A SMENA az 1970-es évek egyik legelterjedtebb fényképezőgépe volt a keleti blokkban, olcsósága és a sokféle beállítási lehetőség ellenére egyszerű kezelhetősége miatt. 

nézzük hogy néz ki! a gépet egy igazi ruszki fényes műbör tok rejti....

...az elejét lehajtva meglátjuk a gépet. a gépváz ...

Budapest100
Budapest100

DSCF3534

Érdekes kezdeményezés indult néhány éve Budapesten: az éppen százéves házakat megnyitni az érdeklődők előtt, és különleges programokkal köszönteni az öreg épületeket. Az idei rendezvény április 6-7.-re esett.

Én idén vettem először részt ezen a rendezvényen, most is csak az egyik napján.

A napot a Hungária kocsiszínnél kezdtem, mert onnan indult a nosztalgia villamos. De előtte még körülnéztem a környékbeli MÁV-os lakóházak közt is. 

Salgótarjáni út-Hungária krt sarok

...

Egy vasútmániás esete a töri szakkal

Siófok helyett egy ideje Vácon élek, és a töri szakot is már régen elvégeztem. De vasúti kalandjaim folytatódnak! Útra fel!

Friss topikok

Linkblog

süti beállítások módosítása