Elvesző vágányok, elterelt vonatok - újranyitott állomások
A Belgrád-Újvidék szakasz megnyitása után az Újvidék-Szabadka vonal átépítése is megkezdődött, ezzel együtt a Zombor-Újverbász mellékvonalon megmagyarázhatatlan okból pótlás nélkül leállt a forgalom (az új pálya nem fogja érinteni a régi állomást, ott egyetlen vágányt meg lehetett volna tartani a motorkocsiknak). A teherforgalom nagy részét az Újvidék-Gombos-Zombor-Szabadka vonalra terelték, ahol néhány személyvonat szintén leállt, e mellett több évek óta bezárt állomáson újra lett forgalmi szolgálat.
dscn6084.JPG
A reggeli vonattal Zentáról (Senta) a tehervonatokkal most is tele lévő Szabadkára (Subotica) mentünk, ahonnan burekezés után továbbmentünk Zomborra (Sombor).
Itt egy óránk volt, így engedéllyel benéztünk a járműtelepre, ahol még rohad néhány ezüstnyíl a körfűtőház romjai között, emellett néhány Macosa motorvonat is van itt. Egy még működik is, de már nem nagyon használják: annyira kevés személyvonat maradt errefelé, amire bőven elég orosz motorkocsi van. Egykoron hét irányba indultak innen a vonatok, hatalmas forgalom lehetett itt. Ma már csak az egykori Alföld-Fiumei vasút sínjeit koptatják vaskerekek. A raktár oldalában lévő konnektorokról fiatalok, talán menekültek töltik telefonjaikat. A bakterházban két magyar váltókezelő dolgozott, akik szívesen láttak minket - velük is tudtunk beszélgetni egy keveset. Biztosítóberendezés Szabadkához hasonlóan itt sincs, helyszíni állítású, váltózáras váltók, nem biztosított fény bejárati jelzők, mechanikus sorompók üzemelnek.
dscn5857_1.jpg
Továbbutaztunk az újra forgalmi szolgálattal rendelkező, de használhatatlan jelzőkkel üzemelő Bükkszálláson (Bukovački Salaši) át Bácsszentivánig (Prigrevica). Itt forgalmista és egy váltókezelő van, a berendezés viharvert, de még működik. A váróterem - a legtöbb kisállomásoz hasonlóan - bezárva, de az épület előtti perontető kellemes körülményeket biztosít a várakozáshoz. Az útátjárónál egy hangos lakodalmas menettel találkoztunk, gyors fotózás, és már jött is a Szabadkára tartó vonat.
Korábban Babapuszta (Aleksa Šantić) és Nemesmilitics (Svetozar Miletić) állomásokat terveztük még megnézni, de itt megtudtuk, hogy az egyiken csak sorompókezelő van, a másikon pedig hiába van forgalmista is, az alakjelzőket egyik helyen sem kezelik. Nagy probléma itt a létszámhelyzet, sok helyen nincs aki a sorompót kezelje, több száz méteres nehéz tehervonatok állnak meg, dudálnak, majd indulnak tovább a gyakran a semmi közepén lévő, minimális forgalmú útátjárók előtt, így csak lassan haladnak, ezért alacsony a pályakapacitás. Sebesicspusztán (Šebešić) szálltunk le, ahol épp javították a berendezést, ezt leszámítva működnek a jelzők. Itt épp kereszt volt, a forgalmista melletti egyetlen bakter ingázik a két őrhely között. Bár éveken át nem volt itt személyzet, az irodát mégis belakták, olyan, mintha végig lett volna itt valaki. Még egy tehervonat jött Szabadkáról, majd visszajelentésre érkezett a személyvonat, ami további néhány percet várt, amíg a lassan haladó teher Bajmokra ér.
Kihasznált ez a kora délutáni vonat, alig találtunk kényelmes ülőhelyet hármunknak. Tavankúton szintén csak sorompókezelő van, a berendezés többközpontos, a két váltó központi reteszes ellenőrzésű, biztosított alak bejárati jelzők vannak, de kijárati jelzők nincsenek. Hamarosan még egy tehervonat halad át Szabadka felől: ezek lehetőség szerint egymás után indulnak egy irányban, így próbálják csökkenteni a vonattalálkozások számát.
Az állomásnézés után a faluban bevásároltunk, majd elővárosi autóbusszal mentünk be Szabadkára, ahol fagyizás, és az állomás fölötti, bontás előtt álló felüljáró megnézése után indultunk vissza Zentára. A korábban átépített Oromon még mindig nincs személyzet, itt, és a megszűnt Karjad (Bogaraš) állomás előtt is meg kell állni a sorompó előtt. A nap utolsó fényei mellett szálltunk le Zentán, majd a szállásunkra mentünk.
Filep Zoltán írása

A bejegyzés trackback címe:

https://siofok35.blog.hu/api/trackback/id/tr218027788

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Egy vasútmániás esete a töri szakkal

Siófok helyett egy ideje Vácon élek, és a töri szakot is már régen elvégeztem. De vasúti kalandjaim folytatódnak! Útra fel!

Friss topikok

  • fizolt: @Albu: Daruvár tudtommal üzemel, Szirács tudtommal megvan, de nincs személyzet, nem kezelik. Sze... (2023.05.14. 12:45) Ismerkedés a horvát vasúttal
  • JasonX2: nevtelenutazo.blog.hu/2014/09/22/2014_08_31_20_eves_jubileumi_2_resz_a_kaosz_szive_helyett_a_107-e... (2018.03.30. 07:29) Kétnapos keleti elveszővágány-túra (Fedőnév: Ojjektum túra)
  • siófoki35: Állítólag a Fortepan és a Portraitpan emulzió nem különbözik, csak az antihalo réteg matt. (2014.07.27. 22:26) Négyzetesen a világ
  • delejezoe: Te lehetsz az egyetlen, aki egy gép ismertetőjénél kihagyja az objektív gyújtótávolságát. :) (2014.07.15. 21:18) SMENA-8M, a retró fényképező
  • nevetnijo: Szerintem is nagyon jó kezdeményezés. Ha csak tehetem elmegyek, és én is fotózgatok. (2013.04.30. 15:41) Budapest100

Linkblog

süti beállítások módosítása