A Belgrád-Újvidék szakasz megnyitása után az Újvidék-Szabadka vonal átépítése is megkezdődött, ezzel együtt a Zombor-Újverbász mellékvonalon megmagyarázhatatlan okból pótlás nélkül leállt a forgalom (az új pálya nem fogja érinteni a régi állomást, ott egyetlen vágányt meg lehetett volna tartani a motorkocsiknak). A teherforgalom nagy részét az Újvidék-Gombos-Zombor-Szabadka vonalra terelték, ahol néhány személyvonat szintén leállt, e mellett több évek óta bezárt állomáson újra lett forgalmi szolgálat.
A reggeli vonattal Zentáról (Senta) a tehervonatokkal most is tele lévő Szabadkára (Subotica) mentünk, ahonnan burekezés után továbbmentünk Zomborra (Sombor).
Itt egy óránk volt, így engedéllyel benéztünk a járműtelepre, ahol még rohad néhány ezüstnyíl a körfűtőház romjai között, emellett néhány Macosa motorvonat is van itt. Egy még működik is, de már nem nagyon használják: annyira kevés személyvonat maradt errefelé, amire bőven elég orosz motorkocsi van. Egykoron hét irányba indultak innen a vonatok, hatalmas forgalom lehetett itt. Ma már csak az egykori Alföld-Fiumei vasút sínjeit koptatják vaskerekek. A raktár oldalában lévő konnektorokról fiatalok, talán menekültek töltik telefonjaikat. A bakterházban két magyar váltókezelő dolgozott, akik szívesen láttak minket - velük is tudtunk beszélgetni egy keveset. Biztosítóberendezés Szabadkához hasonlóan itt sincs, helyszíni állítású, váltózáras váltók, nem biztosított fény bejárati jelzők, mechanikus sorompók üzemelnek.

Továbbutaztunk az újra forgalmi szolgálattal rendelkező, de használhatatlan jelzőkkel üzemelő Bükkszálláson (Bukovački Salaši) át Bácsszentivánig (Prigrevica). Itt forgalmista és egy váltókezelő van, a berendezés viharvert, de még működik. A váróterem - a legtöbb kisállomásoz hasonlóan - bezárva, de az épület előtti perontető kellemes körülményeket biztosít a várakozáshoz. Az útátjárónál egy hangos lakodalmas menettel találkoztunk, gyors fotózás, és már jött is a Szabadkára tartó vonat.
Korábban Babapuszta (Aleksa Šantić) és Nemesmilitics (Svetozar Miletić) állomásokat terveztük még megnézni, de itt megtudtuk, hogy az egyiken csak sorompókezelő van, a másikon pedig hiába van forgalmista is, az alakjelzőket egyik helyen sem kezelik. Nagy probléma itt a létszámhelyzet, sok helyen nincs aki a sorompót kezelje, több száz méteres nehéz tehervonatok állnak meg, dudálnak, majd indulnak tovább a gyakran a semmi közepén lévő, minimális forgalmú útátjárók előtt, így csak lassan haladnak, ezért alacsony a pályakapacitás. Sebesicspusztán (Šebešić) szálltunk le, ahol épp javították a berendezést, ezt leszámítva működnek a jelzők. Itt épp kereszt volt, a forgalmista melletti egyetlen bakter ingázik a két őrhely között. Bár éveken át nem volt itt személyzet, az irodát mégis belakták, olyan, mintha végig lett volna itt valaki. Még egy tehervonat jött Szabadkáról, majd visszajelentésre érkezett a személyvonat, ami további néhány percet várt, amíg a lassan haladó teher Bajmokra ér.
Kihasznált ez a kora délutáni vonat, alig találtunk kényelmes ülőhelyet hármunknak. Tavankúton szintén csak sorompókezelő van, a berendezés többközpontos, a két váltó központi reteszes ellenőrzésű, biztosított alak bejárati jelzők vannak, de kijárati jelzők nincsenek. Hamarosan még egy tehervonat halad át Szabadka felől: ezek lehetőség szerint egymás után indulnak egy irányban, így próbálják csökkenteni a vonattalálkozások számát.
Az állomásnézés után a faluban bevásároltunk, majd elővárosi autóbusszal mentünk be Szabadkára, ahol fagyizás, és az állomás fölötti, bontás előtt álló felüljáró megnézése után indultunk vissza Zentára. A korábban átépített Oromon még mindig nincs személyzet, itt, és a megszűnt Karjad (Bogaraš) állomás előtt is meg kell állni a sorompó előtt. A nap utolsó fényei mellett szálltunk le Zentán, majd a szállásunkra mentünk.
Filep Zoltán írása
A bejegyzés trackback címe:
https://siofok35.blog.hu/api/trackback/id/tr5018027788
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Nincsenek hozzászólások.