Bánáti megatúra 3. nap

A harmadik napra a Perjámos környéki mellékvonalakat és az Arad–Gyorok villamost terveztük be, de mivel a temesvári villamosozás az első nap elmaradt, inkább azt pótoltuk be, Aradot meg majd máskor látogatjuk meg újra. A hosszú aninai nap után kicsit tovább aludtunk, csak reggel 8 után hagytuk el a szállást. Kimentünk a közeli villamosmegállóba, ahol az eléggé külvárosias 7-es viszonylat jár.

DSCF8358

Ez a vonal a várost délről kerüli meg, majd a belvároson át az északi kerületekbe is eljut. Egy modern, de magaspadlós villamos érkezett: ezek elméletileg a régi, brémai eredetű vilalmosok felújításaként születtek, de gyakorlatilag teljesen új járművek. A rossz állapotú sínek az út mellett haladnak, engem kicsit a budapesti 52-es villamosra emlékeztetett a vonal: igaz, ez kétvágányú. Egységes megállótábla szinte sehol nincs a városban, a megállókat csak a menetrendtartó tábla és - ahol van - az esőbeálló vagy a kialakított peron jelzi. Vasárnap reggel lévén sokan tartottak misére, a nők általában valamiféle kendőt is viseltek, talán a görögkeletieknél lehet még ez szokás vagy előírás. Leszálltunk ott, ahol a térkép szerint át lehet szállni a 14M-es trolira - azonban a valóságban a két járat megállói mintegy 800 méterre vannak egymástól! A 14M troli különlegessége, hogy helyközi vonalról van szó: kijár a várossal összeépült Újszentes (Dumbravita) településre.

DSCF8365

 

 

Ez a hosszabbítás 2014 körül épült a 11M vonal helyközi szakaszával együtt. Vasárnap csak kétóránként jár a helyközi változat, így fontos volt, hogy elérjük a délelőtti járatot, de szerencsére sikerült. A városban Irisbus–Skoda gyártmányú szóló trolik járnak, amik igazi városi tömegszállító eszközök: ülőhelyek csak a kerekek felett vannak, a jármű közepe egyetlen hatalmas peronrész. Itt nem működött a bankkártyás automata, szerencsére ellenőr sem volt. Újszentesen az utolsó előtti megállóban felszállt néhány magyarul beszélő idős ember, akik szintén misére igyekeztek a városba. Tőlük megtudtuk, hogy eredetileg teljesen magyar lakosságú települést Szentesről érkezett telepesek alapították, és bár mostanra már itt is erős kisebbségben élnek, még több utcanév őrzi a magyar eredetet: a troli a Petőfi Sándor utcában jár, megállóit pedig József Attiláról és Kodály Zoltánról nevezték el. Magyar iskola is működik még. Visszafelé teljesen megtelt a trolibusz, át is adtuk a helyünket az idősebbeknek. A Temesvár 700 éves jubileumára kialakított téren szálltunk le, ahol még az egykori városfalak maradványai is megvannak. Mindenfelé német néptánccsoportok vonultak: mint kiderült, a Temesvárról elüldözött németek kétévenkénti találkozójába csöppentünk bele. Később a tér körül láttuk őket hatalmas körtáncot járni. Tettünk egy kört a Monarchia-korabeli hangulatot őrző városközpontban, majd a villamosmegálló felé vettük az irányt.

DSCF8390

Tartottam tőle, hogy a régebbi fajta villamosok hétvégén nem nagyon lesznek kint, de azért szerencsére sikerült többel is utazni. Bár pénteken láttam más típust is, most csak a jellegzetesen bumfordi brémai eredetű Hansa 1-es kocsik jártak. Ezek a 60.as években gyártott kocsik magukon viselik koruk jellegzetességeit, mint például a hajlított rétegeltlemez-üléseket. De az igazi kedvencen az ajtókon belül lévő kis lengőajtó, ami az utasajtók nyitását és zárását szabályozza. Ha van kiadva nyitási engedély, a lengőajtót megtolva nyílik a nagy ajtó is; és addig az nem záródik vissza, amíg a lengőajtó nyitva van. Tehát egyszerre ajtónyitó gomb és odacsukásvédelem ;) Először a 2-es vonalon utaztunk a Dumbravita kocsiszínig, majd vissza a Meteorológiai Állomásig. Itt volt néhány perc pihenő, addig leszálltunk fotózni. A kedves vezető pedig mosolyogva jött utánunk, és mutatott pár képet más városok villamosairól.

DSCF8395

DSCF8420

Visszafelé a szépen felújított Traianus (volt Kossuth) térnél szálltunk le. Itt egy látványos villamos-elágazás van, készítettünk erről is pár képet, majd egy finom fagyi és húsos burek beszerzése után felszálltunk a Torontáli útig közlekedő 4-es villamosra, ami szintén egy öreg Hansa kocsi volt. Itt az utolsó megállóköz egyvágányos, majd két lakótelepi ház között egy félreállóvágányos hurokban fordulnak a kocsik. Megvártunk pár kocsit, fotóztuk őket az egyvágányos részen.

DSCF8441

Visszafelé ugyanott szálltunk le, ahol reggel, és átgyalogoltunk a vasútállomáshoz. Megtöltöttük üvegeinket a szódaautomatából, beszereztem egy sört, majd megrohamoztuk az Arad felé tartó személyvonatot. Ez egy Csauruszból egy első- és két másodosztályú fülkés kocsiból állt. Az első osztály teljesen ugyanolyan volt mint a másod. Az ablakok nagy része be volt csavarozva, komoly kihívás volt nyitható ablakú fülkét találni. Beültünk, én szisszentettem egy helyi sört, mire egy, a vonatot ellenőrző rendőr rám szólt, hogy a vonaton nem szabad sörözni. Mivel nem értettem, betette a sörömet az ülés mellé - nyilván, hogy majd leszállás után igyam meg a maradékot. Temesvárról kiindulva az aradi vonal elhalad a rónáci rendezőpályaudvar (Ronat Triaj) mellett, három megállója is van a három fő vágánycsoport közelében. Mi ezek közül csak kettőn álltunk meg. Mivel semmilyen lakott hely nincs a környéken, valószínűleg csak a vasutasok szállnak itt le-fel. Mivel a vasútvonal egyvágányú és igyen forgalmas, gyakoriak a keresztek. Mi Mercyfalván (Baile Caleaca) vártuk meg a szembevonatot, itt akadt néhány perc fotózni is.

DSCF8464

DSCF8482

Vinga a bánáti bolgárok központja volt, ennek emlékét őrzi monumentális temploma. Az állomáson egy fekete táblára krétával írták fel a menetrendet. Újaradon (Aradu Nou) egy újabb kereszt, de itt csak az ablakból fotóztunk. Aradon leszállás, majd a Traianus félórás késése miatt el tudtunk menni az állomási téren lévő kisboltba. Egy magyarul tudó eladó hallotta beszélgetésünket, hogy hagyományos román nasikat keresünk, így segített még pár dolgot beszerezni: többek között az Eugénia kekszet, ami “talán már nem annyira rossz mint a kommunizmusban”. Lefotóztuk a Kisjenő felé induló iker-Malaxa motorkocsit is, de ezzel - a téli utunkkal ellentétben - most nem utaztunk, hanem a Traianus gyorsvonatra szálltunk fel.

DSCF8519

Itt ismét találkoztunk ideúti útitársainkkal. Most megvolt a két kocsi a vonatban, de az egyiket klímahiba miatt Kürtösön visszafordították. Kürtös után a mi kocsinkban sem volt túl hatékony a klíma, így ablaknyitáshoz kellett folyamodni. A határállomásokon sikerült lefaragni a félórás késéből, de aztán Sülysáp környékén újra megkésettek minket. Ezen kívül már eseménytelen volt a hazaút.

A bejegyzés trackback címe:

https://siofok35.blog.hu/api/trackback/id/tr115332896

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Egy vasútmániás esete a töri szakkal

Siófok helyett egy ideje Vácon élek, és a töri szakot is már régen elvégeztem. De vasúti kalandjaim folytatódnak! Útra fel!

Friss topikok

  • fizolt: @Albu: Daruvár tudtommal üzemel, Szirács tudtommal megvan, de nincs személyzet, nem kezelik. Sze... (2023.05.14. 12:45) Ismerkedés a horvát vasúttal
  • JasonX2: nevtelenutazo.blog.hu/2014/09/22/2014_08_31_20_eves_jubileumi_2_resz_a_kaosz_szive_helyett_a_107-e... (2018.03.30. 07:29) Kétnapos keleti elveszővágány-túra (Fedőnév: Ojjektum túra)
  • siófoki35: Állítólag a Fortepan és a Portraitpan emulzió nem különbözik, csak az antihalo réteg matt. (2014.07.27. 22:26) Négyzetesen a világ
  • delejezoe: Te lehetsz az egyetlen, aki egy gép ismertetőjénél kihagyja az objektív gyújtótávolságát. :) (2014.07.15. 21:18) SMENA-8M, a retró fényképező
  • nevetnijo: Szerintem is nagyon jó kezdeményezés. Ha csak tehetem elmegyek, és én is fotózgatok. (2013.04.30. 15:41) Budapest100

Linkblog

süti beállítások módosítása