A Dél-alföld három arca - 3. rész: Jövő és múlt találkozása Szegeden

undefined

Háromnapos túrám utolsó napjára Szeged helyi közlekedését céloztam meg. Tudom, hogy helyi közlekedéses túrát általában hétköznapra érdemes időzíteni a sűrűbb menetrend miatt, de jelen esetben csábítóan hangzott a vasárnaponként menetrend szerinti forgalmat teljesítő nosztalgia járművek ígérete. Már rég jártam Szegeden, még akkor, amikor a Bengáli villamosok utolsó napjaikat töltötték forgalomban a pályaépítés miatt elvágott 3-as és 4-es vonalakon. Azóta elkészült az új 2-es vonal, és a lengyel gyártmányú PESA villamosok, valamint az új Ikarus márkájú trolik is üzembe álltak. Így ideje volt egy újabb szegedi látogatásnak.

Hódmezővásárhely és Szeged közt most a buszt választottam. Egy MAN jött, semmi extra nem volt az úton, hacsak az nem, hogy a Tisza-hídon útjavítás miatt megálltunk, és így le tudtam fotózni a vasúti hidat.

Szegedre érve rögtön megtámadtam a buszpályaudvar melletti jegyautomatát, és vettem egy napijegyet. A jegykiadó nyílásba beesett az eső, így szép vizes lett a szelvény, mire kivettem :/ Kisvártatva jött egy új Ikarus trolibusz a 19-es vonalon, ezzel kimentem a Víztorony térig. Elég klasszak ezek az új kocsik, tetszik az is, hogy visszatértek a klasszikus „troli = piros” színsémához. A napfény városában igen jól jön a légkondicionálás is.

Itt némi bevásárlás után felszálltam a város legújabb, 10-es számot viselő trolibusz-viszonylatára, melyen szintén egy új Ikarus volt. Ezzel elmentem a Klinikákig, majd egy régebbi, sem klímával, sem nagy nyitható ablakokkal nem rendelkező 8-as trolin zötyögtem vissza a Széchenyi térre, ahol elfogyasztottam egy finom ebédet a Tündérkonyha étteremben. Mindenkinek csak ajánlani tudom, nagyon finom, olcsó az étel, és bőséges adagokat adnak. Az ebéd után felszálltam a 2-es villamos vadonatúj PESA kocsijára. Igen szép kocsik, az alacsonypadlósság miatt kényelmesek is. Nincsenek dobogón ülések, és elég tágas terek is vannak benne. Természetesen ezek a kocsik is klímásak. A villamosnak csak az egyik végén van vezetőfülke, így a kocsi végéből panorámaablakon keresztül tanulmányozható a pálya. A végállomás az Európa Liget nevet viseli, egy kis parkot kerül körbe a villamos visszafordulás közben.

A következő 2-essel visszamentem az 1-es és 2-es vonalak elágazásáig, ahol megvártam az 1-es járaton közlekedő nosztalgia-villamost. Ennek a kocsinak érdekes története van: a legelső szegedi villamostípusból nem maradt meg egy sem, de valami évforduló kapcsán úgy döntöttek, hogy a megmaradt tervrajzok alapján újjáépítik a 12-es számú kocsit. Tehát ez egy új gyártású nosztalgiavillamos! Azért a régi hangulata megvan jócskán, a berendezése fából van, az eredeti állapotnak megfelelően.

Ezzel a tujával mentem egy kört, majd a Széchenyi téren átszálltam az 5-ös vonalon közlekedő ZIU-9 trolibuszra. Ez a tipikus orosz trolibuszok utolsó megmaradt szegedi példánya, gyönyörűen helyreállítva gyártáskori állapotába. Csattogó elektronika, zúgó hátsóhíd, süppedős műbőrülések, úgy ahogy azt kell. Hihetetlen hangulata van.

A nosztalgia járművek után mentem egy-egy kört a város másik két villamosvonalán, a 3-ason és 4-esen is. Ezek érdekessége, hogy egyes szakaszaik egyvágányú, kitérős rendszerűek. A végállomásokon deltavágányon fordulhatnak vissza az egy vezetőállásos Tátra villamosok.

Majd egy 2-es villamossal a vasútállomásra mentem. Mivel nagy tömeg volt az állomáson, kértem helyjegyet is a jegyem mellé, de mint kiderült, felesleges volt: az IC-kocsikban nagyobb zsúfoltság volt, mint a gyorsvonatiakban. Ráadásul a klíma túl hideg is volt. Szóval nem volt túl kellemes a hazaút. De összességében megérte ez a háromnapos kiruccanás.

A három nap összes képe:

 

A bejegyzés trackback címe:

https://siofok35.blog.hu/api/trackback/id/tr357130807

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Egy vasútmániás esete a töri szakkal

Siófok helyett egy ideje Vácon élek, és a töri szakot is már régen elvégeztem. De vasúti kalandjaim folytatódnak! Útra fel!

Friss topikok

  • fizolt: @Albu: Daruvár tudtommal üzemel, Szirács tudtommal megvan, de nincs személyzet, nem kezelik. Sze... (2023.05.14. 12:45) Ismerkedés a horvát vasúttal
  • JasonX2: nevtelenutazo.blog.hu/2014/09/22/2014_08_31_20_eves_jubileumi_2_resz_a_kaosz_szive_helyett_a_107-e... (2018.03.30. 07:29) Kétnapos keleti elveszővágány-túra (Fedőnév: Ojjektum túra)
  • siófoki35: Állítólag a Fortepan és a Portraitpan emulzió nem különbözik, csak az antihalo réteg matt. (2014.07.27. 22:26) Négyzetesen a világ
  • delejezoe: Te lehetsz az egyetlen, aki egy gép ismertetőjénél kihagyja az objektív gyújtótávolságát. :) (2014.07.15. 21:18) SMENA-8M, a retró fényképező
  • nevetnijo: Szerintem is nagyon jó kezdeményezés. Ha csak tehetem elmegyek, és én is fotózgatok. (2013.04.30. 15:41) Budapest100

Linkblog

süti beállítások módosítása