Zöldalmás ládával a Mura-vidéken

A képen a következők lehetnek: vonat, égbolt, növény és túra/szabadtéri
A Mura-vidékről és az ott élő magyarokról még gyerekkoromban hallottam először, amikor nagypapám „világvevős“ régi rádióján befogtuk a muraszombati magyar adót. Most már második évben volt lehetőségem személyesem is ellátogatni erre a szép környékre. Alapvetően kocsival mozogtunk, de adódott lehetőség egy kis vonatozásra is. Szüleimmel kocsival jutottam el Dobronakig (Dobrovnik, nem Dubrovnik!! ). Itt megnéztem a templomot és a kultúrházat, majd a buszmegálló felé menet a tájházat is nyitva találtam, így itt is tettem egy villámlátogatást. A megállóban semmilyen pad, esőbeálló, de menetrend sem volt. Viszont a többi megállóban ezek általában elérhetőek voltak. Hamarosan jött a muraszombati „Volán“ Mercedes Intouro-ja. Néhányan ültünk csak a buszon. Bementünk Bogojinán a nevezetes templomhoz, itt több iskolás szállt fel. A következő megállókban főleg ők szálltak le, Muraszombatig ismét elfogyott az utazóközönség. Muraszombaton (Murska Sobota) egy kisebb autóbusz-állomás van, részben fedett kocsiállásokkal.

A buszok nagy része Mercedes típus. Innen nem volt messzi a vasútállomás, útközben találtam még egy nagyon szép templomot is. Az állomásépület előtt egy jugó gőzmozdony, meg egy jelzőállító bak áll. Az állomás néhány éve teljesen át lett építve, minden EU-s normának megfelel. Jegyet vettem, majd kimentem a peronra, ahol már indulásra várt egy kétkocsis zöld motorvonat. De még nem szálltam fel, hanem összefotóztam a jóképű zöldalmás ládát az érkező Citadella gyorsvonattal. A vonat német gyártású, és valószínűleg gyorsvonatokra szánták. A kényelmes, süppedős üléspárok menetirányba, vagy négyes páholyokba fordíthatók. Ha nem szembe fordítjuk az üléseket, lehajtható asztalt is használhatunk, illetve a lábtér is nagyobb lesz. Csak néhány ablak nyitható, de a tetőn klímát, vagy szellőztető beömlő nyílásait véltem felfedezni.

A képen a következők lehetnek: vonat, égbolt, fa és túra/szabadtéri

A képen a következők lehetnek: vonat, égbolt és túra/szabadtéri

A képen a következők lehetnek: ülő emberek, nappali és belső tér

A gyors után mi is elindultunk. Első állomás a gabonasilók közt fekvő Hárserdő (Lipovci), ahol jó mátészalkai szokás szerint ki van állítva egy Pft-s kiskocsi. Az állomások már itt is távkezeltek, emiatt eléggé kihaltak. A megállók egységes tervek szerint épültek a vonal felújításakor. Ljutomer-ben becsatlakozik a Gornja Radgona felé vezető vonal, de azon nincsen személyforgalom. A vonat végállomása Ljutomer mesto, ami egy megállóhely, de mivel közel van egy középiskola, itt fordul a diákjárat. Kerestem pénztárat, de itt is zárva volt az épület. Kalauzunk nem annyira értette, hogy miért jövök rögtön vissza.

A képen a következők lehetnek: égbolt, fa, felhő és túra/szabadtéri

A képen a következők lehetnek: égbolt, fa, növény, vonat és túra/szabadtéri

Visszafelé jócskán megtelt a vonat az iskolásokkal, jó hangulatban mentünk Muraszombatig. Muraszombat után már kevesebben voltunk. Ez már a magyar-szlovén vasút elsőként kiépített, Zalalövő-Muraszombat közti szakaszához tartozik. Ezen a részen már a vasút is fel volt szedve, úgy kellett „nulláról“ visszaépíteni. Négy egyszerű megálló, egy személyforgalom nélküli forgalmi kitérő, és a Hodosi végállomás épült a szlovén részen. Van egy alagút is, mely két vágánynyi szélesre épült ki, ráadásul szögletes szerkesztési szelvénnyel. A vasútvonal villamosítva van, de a helyi személyvonatok - megfelelő számú villamos motorvonat híján - mindkét oldalon dízelek. A szlovének már berendeltek különféle Stadler-vonatokból, így itt hamarosan vége lesz a „jó világnak“. Hodoson hatalmas határállomás, de pénztár már nem működik. Büfé helyett legalább néhány automata elérhető. Átszaladtam a szigetperonra, hogy „napos-ajtós“ képet készítsek a vonatról.

A képen a következők lehetnek: égbolt, vonat és túra/szabadtéri

Visszaszállva már nevetett a kalauz, azt meg végképp nemértette, hogy miért Battyándig (Puconci) kérek jegyet. Itt egy szép templom van a megálló mellett, de sajnos zárva volt. Egy boltot is találtam, itt vettem némi autentikus jugó rizses csokit, meg persze Laskó sört. A visszaérkező vonaton már röhögve fogadott a kalauz. Hodoson közös peronos átszállás a zalaegerszegi Bz-re, ezt össze is fotóztam. Egy kicsit kisebb kapacitást mozgat a MÁV Hodosra, mint az SZ. Igen hamar átértünk a határon.

A képen a következők lehetnek: égbolt, fa, növény, felhő és túra/szabadtéri

A képen a következők lehetnek: növény, égbolt, fa és túra/szabadtéri

A magyar oldalon nagyon szép, ízléses megálló- és állomásépületek épültek az ezredfordulón. Még egy falinaptáram is volt annak idején a vonal műtárgyairól! A köztársasági elnök feleségéről elnevezett Zsuzsa-alagút után az itt még pataknyi Zala-folyó felett hosszában átívelő viadukt következik. A lakott területen kívülre helyezett Andráshidán kereszt, majd érkezés Zalaegerszegre. Pár megállót utaztam a helyi busszal, majd a templom megtekintése után felszálltam a lenti Credo-ra. Jó hangulatú utazás után érkeztem meg Lentibe.

A képen a következők lehetnek: égbolt, növény, fa, felhő és túra/szabadtéri

A képen a következők lehetnek: égbolt és túra/szabadtéri

Másnap Mariborba mentünk, és visszafelé szintén beillesztettem egy vonatos utazást Muraszombatig. Az állomás épp átépítés alatt van. Megnéztem egy induló Pendolinót (ICS), meg egy igen érdekes hangú villany-Desirót. Muraszombatra ismét egy zöldalmás láda indult, bár a változatosság kedvéért jobban örültem volna egy Fiat-motorvonatnak. Jócskán megtelt a vonat kollégiumból hazautazó diákokkal. Az első néhány állomáson még van személyzet és kétvágányú a vonal. Pragersko állomást deltavágányon kerültük el. Innen a vonal egyvágányú, felújított. A megállók egységes kivitelűek, az állomások távkezeltek. Ptuj állomáson a balatonszentgyörgyi épület kistestvére áll. Ormoz állomás a Dráva partján található, itt kereszteztünk egy olyan ősrégi Fiat motorvonattal, amivel utazni szerettem volna. Ljutomer után ismét nagy buli-hangulat kerekedett a vonaton. Muraszombatra érve a vonatom fűtőházba állt, egy villany-Desiro várt a visszaindulásra...

A képen a következők lehetnek: 1 személy, vonat, égbolt és túra/szabadtéri

A képen a következők lehetnek: vonat és túra/szabadtéri

A képen a következők lehetnek: vonat, égbolt és túra/szabadtéri

A képen a következők lehetnek: vonat, égbolt és túra/szabadtéri

A képen a következők lehetnek: egy vagy több ember, égbolt és túra/szabadtéri

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://siofok35.blog.hu/api/trackback/id/tr5415513724

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Egy vasútmániás esete a töri szakkal

Siófok helyett egy ideje Vácon élek, és a töri szakot is már régen elvégeztem. De vasúti kalandjaim folytatódnak! Útra fel!

Friss topikok

Linkblog